I dette kapittelet gir vi eksempler på hvordan knytte symboler og enkelt tegnspråk til e-læringsløsninger.
Mange mennesker med kognitivt nedsatt funksjonsevne, spesielt de med utviklingshemning, har utfordringer med læring, lesing og skriving. Det kan da være til hjelp å støtte lesing med symboler og/eller tegn for tekst.
Til digitale løsninger er det mulig å knytte programvare som “oversetter” teksten til symboler i sanntid, ord for ord. Dette fungerer typisk slik at når brukeren beveger musepekeren over, eller berører ordet på en berøringsskjerm, vises et symbol eller flere alternative symboler for det aktuelle ordet. Dette forutsetter dog, at brukeren er vant til og behersker symbolspråket. Leverandører av symbolverktøy gir veiledning om hvordan “symbolmotoren” knyttes teknisk til en e-læringsløsning.
Det er også mulig å “symbolskrive” dokumenter for brukere, f.eks. for nedlasting og utskrift. Det kan være forenklet tekst med symboler for brukere som ikke mestrer lettest. Ett eksempel på programvare for symboler for digitale medier og dokumenter er SymWriter [1] med mange funksjoner for symbolbruk.
Brukere som trenger tegn for ord, kan ha nytte av Tegnbanken hos Statped [2]. For å kunne bruke Tegnbanken, er det viktig å kontakte Statped for å gi informasjon om bruken og å få tillatelse til planlagt bruk. Til slutt, for å legge til fullverdig tegnspråk i en en-læringsløsning, vil video-opptak av tegnspråktolk være å anbefale. Mange tolker er ansatt ved tolketjenesten i NAV [3]. Tolketjenesten er hovedformidler av tolkeoppdrag i Norge. Mange tegnspråktolker jobber som frilansere som tar oppdrag for tolketjenesten i NAV Hjelpemiddelsentral [4].




[1] https://normedia.no/symwriter
[2] https://www.minetegn.no/Tegnbanken-2016/index.php#