Ambisjonsnivåer

I dette kapittelet: Vi viser til konkrete måter å realisere e-læring på ut fra ressurstilgang, brukerens behov og planlagt brukssammenheng.

Behovene for e-læring kan variere mye. Noen brukere kan ha behov for omfattende læring i mange nye temaer, med overlæring som bærende prinsipp. Andre kan ha behov for å få læringsstøtte i et par temaer med repetisjoner av og til. Og noen kan ha mest behov for vedlikehold av tidligere lært, men glemt kunnskap.

Mangel på tilgengelig tid og kompetanse kan begrense muligheter for å lage avanserte e-læringsløsniger. Da kan den moderne mobiltelefonen være til stor hjelp.

Oppsummert, det er lurt å analysere behov og ressurser for å lande på et realistisk ambisjonsnivå for e-læringen som skal realiseres.

Tegning av person som filmer med mobilen, og mobilen med avspillingssymbol.
Den kanskje enkleste måten å lage e-læring på er å ta opp video(er) med mobiltelefonen, og evt. legge til tale (helst fra notater eller manuskript) samtidig.

 

Tegning av person som filmer med mobil, samt mobiler mer redigerings- og avspillingssymbol.
Video-opptak kan ofte redigeres allerede på mobiltelefonen, f.eks. med å klippe og legge til diverse effekter. Det kan være å slette noen bilder eller bilde­sek­vens­er, endre farger eller å beskjære bildet på en bedre måte Dette kan være nok for å lage én eller flere fullverdige instruksjonsvideoer for den eller de aktuelle brukere.

 

Tegning av person som filmer med mobiltelefonen, og dataskjermer med redigerings- og avspillingssymboler.
For mer avanserte redigeringsmuligheter kan en data­maskin være å foretrekke. Da må video-opptakene over­føres fra mobilen til maskinens videoredigeringsprogram og evt. tilbake til brukerens enhet igjen. Et redigerings­pro­gram tilbyr ofte mange flere og mer avanserte funksjon­aliteter enn mobilens redigeringsapplikasjon.

 

Tegnign av person som filmer med mobilen, datamaskiner med redigeringssymboler, skylager og avspilling på et nettbrett.
En avansert e-læringsløsning lar seg realisere på en plattform for utvikling av nettsteder. Slike plattformer kan tilby både webhotell og store biblioteker av ferdige maler for nettsteder samt tilleggsprogrammer (plug-ins) for diverse funksjonaliteter som skjemaer, navigering, quizer, pop-up-vinduer m.m.

 

Som et tankeeksperiment kan leser vurdere hvilken av de ovennevnte tilnærmingene kunne være mest aktuell i følgende situasjoner der brukeren eller brukerne skal lære å:

  • bruke en ny airfryer og en fjernkontroll
  • pakke alt spesialutstyr med til et hobbykurs
  • håndtere flere rengjøringsprosedyrer i hjemmet: vaske kjøleskapet og plassere produktene på riktige plasser igjen etter rengjøring, vaske badet og toalettet, støvsuge og skifte støvsugerpose, samt skifte sengetøy ukentlig
  • trene sosial kompetanse i ulike situasjoner på en arbeidsplass
  • håndtere personlig hygiene (dusjing, hårvask, barbering, klipping av negler, osv.)
  • mestre fire grunnleggende teknikker for strikking (legge opp masker; strikke rett- og vrangmasker og felle av)

 

Hvilken eller hvilke vil være godt egnet og hvorfor?