I dette kapittelet: Vi viser til konkrete måter å realisere e-læring på ut fra ressurstilgang, brukerens behov og planlagt brukssammenheng.
Behovene for e-læring kan variere mye. Noen brukere kan ha behov for omfattende læring i mange nye temaer, med overlæring som bærende prinsipp. Andre kan ha behov for å få læringsstøtte i et par temaer med repetisjoner av og til. Og noen kan ha mest behov for vedlikehold av tidligere lært, men glemt kunnskap.
Mangel på tilgengelig tid og kompetanse kan begrense muligheter for å lage avanserte e-læringsløsniger. Da kan den moderne mobiltelefonen være til stor hjelp.
Oppsummert, det er lurt å analysere behov og ressurser for å lande på et realistisk ambisjonsnivå for e-læringen som skal realiseres.
Som et tankeeksperiment kan leser vurdere hvilken av de ovennevnte tilnærmingene kunne være mest aktuell i følgende situasjoner der brukeren eller brukerne skal lære å:
- bruke en ny airfryer og en fjernkontroll
- pakke alt spesialutstyr med til et hobbykurs
- håndtere flere rengjøringsprosedyrer i hjemmet: vaske kjøleskapet og plassere produktene på riktige plasser igjen etter rengjøring, vaske badet og toalettet, støvsuge og skifte støvsugerpose, samt skifte sengetøy ukentlig
- trene sosial kompetanse i ulike situasjoner på en arbeidsplass
- håndtere personlig hygiene (dusjing, hårvask, barbering, klipping av negler, osv.)
- mestre fire grunnleggende teknikker for strikking (legge opp masker; strikke rett- og vrangmasker og felle av)
Hvilken eller hvilke vil være godt egnet og hvorfor?