I dette kapittelet: Her presenterer vi «bakteppet» for utforming av ikt som gjør at løsningene blir gode å bruke for de aller fleste – nemlig standarder for universell utforming og tilgjengelighet. Disse er også begynnelsen av veien mot utvikling av tilgjengelige e-læringsløsninger for brukere med nedsatt kognitiv funksjonsevne.
Universell utforming (uu) av ikt-løsninger betyr at de vanligste funksjonene kan benyttes av flest mulig uten særskilt tilrettelegging. Tilgjengelighet dreier seg om å tilrettelegge for mennesker med spesielle behov (som regel nedsatt funksjonsevne), og gjelder også ikt. Universell utforming av ikt er nedfestet i Likestillings- og diskrimineringsloven [1] (Lov om likestilling og forbud mot diskriminering). Denne loven fastsetter at ikt skal være universelt utformet og tilgjengelig for alle i samfunnet. Dette gjelder også brukere med nedsatt funksjonsevne. (Mer detaljerte regler innenfor lovens felter gis i forskriften om universell utforming av ikt-løsninger [2], og senere endringer i denne forskriften [3].) Ikt i lovens virkeområde dekker nettsteder, apper og selvbetjeningsautomater som brukerne møter i hverdagen [4].
Universell utforming og tilgjengelighet av ikt er basert på WCAG-standarden (Web Content Accessibility Guidelines av standardiseringsorganisasjonen W3C, World Wide Web Consortium [5]). Uu-tilsynet (Tilsynet for universell utforming av ikt) har en helhetlig oversikt over de deler av standarden (på norsk) som skal følges av offentlig og privat sektor [6].
Et viktig område av uu og tilgjengelighet av ikt gjelder personer med kognitive funksjonsnedsettelser. For dem vil spesielt WCAG-kravene med prinsipper og retningslinjer om kognitiv tilgjengelighet være særs viktige. Disse er forklart på [7], med ytterligere informasjon, mer detaljer og suksesskriterier på nettstedet:
1. Mulig å oppfatte: Informasjon og brukergrensesnittkomponenter må presenteres for brukere på måter de kan oppfatte.
Herunder:
1.3 Mulig å tilpasse: Lag innhold som kan presenteres på forskjellige måter (for eksempel med enklere layout) uten at informasjon eller struktur går tapt.
1.4 Mulig å skille fra hverandre: Gjør det enklere for brukerne å se og høre innhold, blant annet ved å skille forgrunnen fra bakgrunnen.
2. Mulig å betjene: Det må være mulig å betjene brukergrensesnittkomponenter og navigeringsfunksjoner.
Herunder:
2.2 Nok tid: Gi brukerne nok tid til å lese og bruke innhold.
2.4 Navigerbar: Gjør det mulig for brukerne å navigere, finne innhold og vite hvor de befinner seg.
3. Forståelig: Det må være mulig å forstå informasjon og betjening av brukergrensesnitt.
Herunder:
3.1 Leselig: Gjør innholdet leselig og forståelig.
3.2 Forutsigbar: Sørg for at nettsider presenteres og fungerer på forutsigbare måter.
3.3 Inndatahjelp: Hjelp brukere med å unngå feil og å korrigere feil.
Den «totale pakken» av retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) består av fire prinsipper. Prinsippene understøttes av 13 retningslinjer og 78 suksesskriterier.
Denne designveilederen handler om utvikling av e-læring for mennesker med kognitivt nedsatt funksjonsevne, for mennesker med utviklingshemning og personer med mild kognitiv svikt som eksempler. I denne sammenhengen vil ovennevnte prinsipper og retningslinjer være sentrale å følge. I tillegg vil en del tilrettelegging være nødvendig. Gjennom denne veilederen vil vi presentere metodikker og eksempler fra vårt konkrete utviklingsarbeid om e-læringsløsninger som tar hensyn til de spesielle egenskapene og brukerkravene som gjelder for de før nevnte gruppene.
[1] https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51
[2] https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732
[3] https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-12-21-3939
[4] https://www.uutilsynet.no/veiledning/intro-til-universell-utforming/238 og https://www.digdir.no/standarder/universell-utforming-av-ikt/1499
[6] https://www.uutilsynet.no/wcag-standarden/wcag-standarden/86
[7] https://www.w3.org/Translations/WCAG21-no/ og
https://www.uutilsynet.no/wcag-standarden/wcag-sortert-etter-prinsipp/713