I dette kapittelet: Her gir vi en oversikt over nyttig utstyr for å lage film/videoer for e-læring.
Kamera
For å lage e-læring med videoer (eller som video), har du to hovedalternativer: digitalt kamera (herunder video-/filmkamera) eller mobiltelefonens innebygde kamera (heretter ‘mobilkamera’). Det fins også kameraer som kan festes på hodet eller brukes under vann, m.m. Vi avgrenser oss til å omtale her kun bruken av vanlige mobiltelefoners kamera.
Nye mobiltelefoner har ofte meget gode kameraer som kan ta opp kvalitetsfilm med avanserte innstillinger. Kameraene er lyssensitive og har alternativer for fokus (hvor bildet skal være skarpt og mindre skarpt). De kan ha valg for mange alternative typer opptak og fargesetting. Du kan ta opp lyd eller velge ikke å gjøre det. I tillegg kan du velge mange automatiske funksjoner, som f.eks. blits, eller stille det meste inn manuelt. I tillegg har de stor minnekapasitet for å lagre filmopptak.
Hvis du har en nyere mobiltelefon, test kameraets filmfunksjon (med ren linse!) for å vurdere hvorvidt opptakene har god nok kvalitet for ditt formål. Test grundig, med ulike innstillinger, motiver, belysning osv. Hvis videoen skal brukes kun på en minst like god mobiltelefon som du har, kan du vurdere resultatet umiddelbart. Derimot, hvis videoen(e) skal brukes på nettbrett eller PC/Mac (på større eller stor skjerm), må du overføre testvideoen(e) til slike enheter først og vurdere kvaliteten der. Kanskje er kvaliteten god nok. Eller kanskje bildet er kornete og uklart og du må bruke bedre utstyr for bilder og videoopptak.
Når anskaffelse av en bedre mobiltelefon er aktuelt, har du mange valg. De mest kjente merkene har modeller med svært gode kameraer, gjerne med flere linser av ypperste kvalitet. Du kan finne mange testresultater på nettet (type “best i test”), for eksempel på nettstedet Tek.no [1]. Påse at testspaltene du leser er av nyere dato. Forhandlere av forbrukerelektronikk kan ha personell med spesialkompetanse om nettopp mobiltelefoners egenskaper og kvalitet blant ulike merker og modeller.
Når du har de ønskede opptakene på mobilen, vurder overføring til et praktisk lagringsmedium, for eksempel PC/Mac, en skytjeneste eller en ekstern disk. Video-opptak krever mye plass. Å frigjøre plass fra mobilen kan være aktuelt. Hvis du synkroniserer mobilens bilder og videoer med en skytjeneste, er opptakene trygge og de behøver ikke å ta plass på mobilen lokalt.
Hvis mulig, kan bruken av to kameraer (typisk to mobiltelefoner) gi muligheter for variasjon i den endelige videoen. Slik blir det mulig å redigere videoen sammen av to opptak, for eksempel den ene fra avstand for helhetsinntrykk, og den andre med nærbilder og detaljer.
[1] https://www.tek.no/
Stødig kameraføring
Den gode kvaliteten på film og bilder er ikke utelukkende avhengig av kamerautstyret. Det er avgjørende å holde kameraet stødig og stabilt. For dette – både for mobiltelefoner og kameraer – fins stativer, såkalte tripoder.
De kan være høye stativer med tre justerbare ben, tilsvarende lave modeller for bruk på bord eller annet underlag, eller små tripoder med fleksible ben (såkalte “gorilla grips”) som kan stå vanlig eller festes rundt diverse gjenstander (f.eks. gren, stolpe, bordben eller dørhåndtak). Noen har håndtak for bedre styring av retning. Enkelte modeller har en integrert mikrofon og lyskilde.
Hvis en tripod ikke er tilgjengelig, er den nest beste løsningen å lene hendene som holder opptaksutstyr, mot en dørkarm, stollene eller bord. Det kan også være mulig å bygge en provisorisk støtteanordning for kameraet. Sjekk da en ekstra gang at kameraet holder seg i riktig vinkel, dvs. at opptaket ikke blir skjevt eller tar opp bildet eller videoen utenfor fokusområdet.
Lys
Nok lys og ellers riktig belysning er viktige forutsetninger for gode e-læringsvideoer. Mange moderne mobilkameraer har høy lyssensitivitet. Ofte kan lyssensitiviteten styres ved å berøre skjermens fokusområde ved fotografering eller video-opptak. Rikelig med dagslys kan også hjelpe til. Trekk til side eller fjern gardiner som hindrer maksimalt med dagslys å slippe inn. Pass også på ikke å filme eller ta bilder i motlys, f.eks. med vindusflater i bakgrunnen. Hvis det er uunngåelig, vil blits for foto og ekstralys for video-opptak være nødvendig. Anbefalingen er å gjøre testopptak i reelle omgivelser for å vurdere om det er behov for ekstra lys.
For ekstralys vil lyskilder som er ment for fotografering og video-opptak, være best. Vanlige lamper som gulv- og skrivebordslamper gir ofte varm lys, og foto eller videoen får en gulaktig fargetone. Forretninger som selger kamerautstyr og hjemmeelektronikk, fører ofte profesjonelle lyskilder – også en del alternativer med greie priser.
Mange ganger kan det være en fordel å “spre” lyset på en god måte i rommet slik at de ikke dannes mye skygger. For dette formålet fin lysdispensere (softboks). De er stoffposer eller bokser som lyskilden plasseres inn i. Softboksene har typisk egne stativer de festes i.
For å ta bilder av gjenstander med god belysning og uten skygger, og evt. med fargede bakgrunner, fins “bokser” som kalles lystelt. Gjenstanden plasseres i lysteltet slik at det ikke kastes skygger rund den.
Fotobord er jevne, matte eller blanke, bakgrunner med stativ for gjenstander som fotograferes.
“Hjemmesnekrede” og dermed billige løsninger for ovennevnte lystekniske hjelpemidler er:
- I stedet for lysdispenser (softboks): hvitt stoff eller tynn kartong festet rundt lampen eller lamper
- I stedet for lystelt: laken og/eller kartong som danner en boks eller et lite telt
- I stedet for fotobord: kartong i ønsket farge bøyd dor å danne sammenhengende underlag og bakgrunn
Lyd
Det er ofte(st) essensielt å legge til tale til e-læringsløsninger for personer med kognitivt nedsatt funksjonsevne. Det kan være tale for tekst. Opplest tekst er viktig for dem som ikke leser så godt, selv om teksten er lettlest. Enda viktigere er det for personer som ikke kan lese. Tale kan også være en muntlig forklaring i en mobilvideo om det som skjer, tatt opp da videoen ble tatt opp. (En slik video, eller flere, kan i noen tilfeller være selve e-læringen).
Hvis mobiltelefonens innebygd mikrofon ikke er tilstrekkelig god, er det mulig å kople til mobilen en ekstern mikrofon. Videokameraer har samme mulighet. Det fins både enkle og meget avanserte høykvalitets mikrofoner.
Når det gjelder innlesing av tale for tekst, eller forklarende tale direkte i opptaket, følg gjerne disse rådene:
- les eller legg inn tale med meget tydelig diksjon (uttale)
- les høyt, og like høyt i hele opplegget, slik at brukeren ikke behøver å skru videoen på fult volum for å høre godt nok, eller å variere volumet stadig vekk
- les inn med rolig tempo
- ta hensyn til brukerens eller brukernes talespråkpreferanser (f.eks. bokmål for et bredt brukergruppe i hele landet, nynorsk hvis de fleste brukerne har nynorsk som talemål, eller dialekt hvis brukerne kun kommer fra en bestemt landsdel)
- unngå sosiolekt
Når det gjelder videosekvenser der det ikke er naturlig å ha tale kan stillhet virke rar eller kjedelig. Da kan rolig pausemusikk være et alternativ. Det er mulig å legge inn gratismusikk eller å kjøpe musikkfiler fra leverandører på nettet.
Ladere, kabler og ledninger
Før opptakene skal begynne – særlig hvis det er snakk om mye filming – er det forutseende å ha med fulladet batteridrevet utstyr – som f.eks. mobiltelefonen(e). Det er også klokt å ha med ladeutstyr for alle batteridrevne enheter. Opptak, evt. om og om igjen, bruken av blits for bedre lys osv., kan sluke batterikapasitet. Spesielt ved litt eldre telefoner kan batteriene da tømmes overraskende kjapt.
Overføring av bilder og film fra mobilen til en annen enhet som PC/Mac, er typisk avhengig av egne (egnede) kabler. Hvis det kan være ønskelig å gjøre dette på “filmsettet”, sørg for å få tatt dem med.
For alt utstyret og apparater som kan være med på “filmsettet”, kan lange skjøteledninger være sårt tiltrengt både for lading og løpende strømtilførsel. Mange steder fins det ikke nok stikkontakter, eller at de som er, er upraktisk plassert.
Huskelisten er:
- ladere
- utstyrets egne kabler
- skjøteledninger
Et lite tips til slutt er å merke utstyret med eiers navn. Det kan være flere med hvert sitt utsyr med på “filmsettet”.
Minnebrikker
Foto og videoer er eksempler på filer som kan bli svært store. For å unngå plassmangel på mobilen eller kameraet, er anbefalingen å ha minnebrikker med stor lagringskapasitet tilgjengelig.